Monday, March 17, 2008

More money for Mukah Beach Triathlon

MH-Triathlon.ps.jpg

Paul (seated centre) flanked by Shafrie and Khairul Nizam and others at the meeting held at Dewan Suarah Mesra Mukah yesterday.

By Henry Siyu

MUKAH: A bigger cash prize money is up for grabs in the Mukah Beach Triathlon 2008 which will be held here on April 19.

According to the Ministry of Social Development and Urbanisation (KPSU) sports assistant secretary, Paul Kawin Pipo, this time around the prize money totalled RM9,140 compared to RM8,000 last year.

“This year the total prize money is bigger compared to RM8,000 last year.

The event is divided into eight categories - men’s 16-22 years, men’s 23-39, men’s 40-49, men’s 50 years and above, ladies 16-34 years, ladies 35 years and above, teams relay (men) and team relay(mixed),” he told reporters at the meeting held at Dewan Suarah Mesra Mukah yesterday.
If there are less than five participants in one age group, they will join the next lower age group.
The event includes 750m swimming (crossing Batang Mukah), 20Km road cycling and 5Km running.

The closing date of the event held in conjunction with Mukah Kaul Festival is April 7. The entry fee is RM25 for individual events and RM45 for relay events.

The main venue (start/end or transition area) is the Mukah Old Town parking bay and the triathlon will begin at 7.30am with the arrival of the participants.

The arrival of the guests of honour and the flag-off will be at 8.30am followed with the prize presentation ceremony at 10.45am.

“The guest of honour is yet to be known and we hope to get more participants this year. It was said that last year the number of participant was not up to expectation because some of them preferred the event to include swimming which was scrapped due to unfavourable condition (wet season),” Paul said.

Those interested can call the secretariat at 082-444926/440441(Miza), Timothy Dominic Atong (084-873802/013-8288515), Satar Smawi (084-805689/019-4683493) or Joe Frazer Sawed (084-330726/019-8875163).

The event is jointly organised by Sarawak Triathlon Association and Ministry of Social Development and Urbanisation Sarawak(Meanwhile, professional triathletes are not allowed to join this event.

Among those present at the meeting yesterday were the event coordinator, KPSU Sports Officer, Awang Hashim Haji Awang Bujang, Khairul Nizam Morshidi who represented Mukah Resident, Shafrie Saili who represented Mukah District Officer, Mukah Youth Camp principal, Satar Smawi, Mukah KPSU officer-in-charge, Timothy Dominic Atong, Dewan Suarah Mesra Manager, Haji Awang Adeni Haji Awang Mahsen and Royston Valentine from Mukah Youth And Sports Department.

6 comments:

Anonymous said...

Kepada Penganjur
1. The Secretariat; Sarawak Beach Triathlon 2008
2. Sarawak Triathlon Association
3. Kementerian Pembangunan Sosial & Urbanisasi, Bahagian Mukah.
4. Pejabat Belia & Sukan, Bahagian Mukah.


Komen Sepanjang Sarawak Beach Thriathlon 2008 Mukah 19 April 2008

Disini saya ada salah seorang pemerhati untuk acara tersebut di atas ingin memberi komen dan cadangan seperti berikut.


Acara Renang

Kelemahan 1 : Laluan acara renang adalah tidak sesuai diadakan dalam bentuk segi tiga yang cuma kurang dari 200 meter di Batang Sungai Mukah.
Cadangan : Dicadangkan supaya tempat permulaan diadakan disebelah hulu sungai dan peserta akan berenang menyusur tepian sungai sehinggalah ke wharf. Jarak dalam 750 meter.


Kelemahan 2 : Ditempat permulaan hanya ¾ bahagian wharf sahaja digunakan untuk pelepasan, menyebabkan peserta berasak-asak untuk melakukan terjunan ke dalam sungai. Difahamkan ada peserta yang mengalami kecederaan akibat dirempuh/ditimpa oleh peserta lain semasa peserta terjun ke sungai.
Cadangan : Mengapa tidak keseluruhan ruang wharf digunakan untuk pelepasan. Ini dapat memberikan keselesaan untuk peserta semasa pelepasan.


Kelemahan 3 : Sebelum pelepasan, penganjur telah membolehkan sama ada peserta membuat penerjunan dari atas wharf atau sedia berada didalam air dan terus berenang untuk permulaan. Ini amat berbahaya bagi peserta yang telah berada didalam air, kerana peserta yang akan membuat penerjunan dari atas wharf berkemungkinan besar akan merepuh atau menimpa peserta yang telah berada didalam air.
Cadangan : Disarankan supaya satu cara permulaan sahaja yang harus diikut oleh semua peserta.


Kelemahan 4 : Tempat peserta mendarat di wharf sebelah hilir pula adalah tidak sesuai. Wharf tersebut mempunyai satu tangga yang kecil untuk dinaiki oleh peserta. Tambahan pula disebelah bawah tangga tersebut ditumbuhi tiram-tiram dan siput-siput yang membahaya untuk kaki-kaki peserta yang tidak beralas. Sekiranya ramai peserta yang sampai serentak dan berebut-rebut untuk menaiki tangga tersebut mungkin kejadian yang tidak diingini akan belaku.
Cadangan : Cari tempat luas untuk peserta mendarat.


Acara Berbasikal

Kelemahan 1 : Semasa pelepasan acara berbasikal keadaan lalu lintas tidak dikawal. Terdapat kenderaan yang melalui laluan yang telah ditanda dengan kon-kon.
Cadangan : Semasa acara tersebut berlangsung, seharusnya laluan terlibat haruslah ditutup sementara untuk memberi laluan kepada peserta pertandingan.

Kelemahan 2 : Semasa ketibaan peserta berbasikal keadaan lalulintas sangat tidak terkawal. Terutama pada jarak 200 meter hingga 100 meter kegarisan penamat. Saya perhatikan Pegawai Polis yang bertugas disimpang tiga dikawasan bangunan Panggung Lama Mukah tidak memberhentikan kenderaan yang datang dari dua jalan walaupun ketika itu dia tahu peserta-peserta berbasikal menghampiri kawasan tersebut. Sedangkan Pegawai Polis, Polis Trafik dan Anggota RELA yang berkawal disimpang berdekatan pentas utama acara triathlon memberhentikan semua kenderaan untuk memberi laluan kepada peserta. Oleh yang demikian laluan tersebut penuh sesak dengan kenderaan-kenderaan yang tidak dikawal dari kawasan bangunan Panggung Lama tadi. Disebabkan jalan yang sesak, para peserta terpaksa mencelah-celah diantara kenderaan-kenderaan. Ada juga peserta yang hampir merempuh kereta kerana tak dapat mengawal kelajuan basikal mereka. Ramai peserta berbasikal tidak puas hati dengan keadaan lalu-lintas yang mereka lalui.
Cadangan : Penganjur sepatutnya memberi taklimat penuh kepada pengawal-pengawal laluan perlumbaan, terutama pada jarak 500 meter kegarisan penamat. Pada jarak ini semua peserta akan berhempas pulas untuk menamatkan acara tersebut. Seharusnya tidak ada rintangan atau gangguan lain yang menghalang meraka.

Acara Larian :

Kelemahan 1 : Penjaga point di jalan menuju LKIM seperti tidak menjalankan tugas mereka, menunjukan arah yang betul kepada peserta. Papan tanda pun ada yang menuju ke arah yang lain. Begitu juga dikawasan pusingan di Tapak Pesta Kaul, peserta sepatutnya melalui lorong tertentu mengikut kategori masing-masing. Tetapi pada hari itu semua peserta menggunakan satu lorong disebabkan penjaga point tidak memberi arahan. Pada ketika itu terdengar juga peserta menyumpah seranah kerana keadaan yang mengelirukan mereka, yang tidak seperti dalam taklimat yang telah diberikan.
Cadangan : Penganjur sepatutnya memberikan taklimat tugas yang penuh kepada penjaga-penjaga point.


Kelemahan 2 : Peserta terakhir tidak di eskot oleh mana-mana pengawal. Penganjur hanya menyedari kelewatan tiba peserta berkenaan pada saat akhir.
Cadangan : Penganjur sepatutnya membuat catatan kehadiran setiap peserta digarisan penamat untuk setiap disiplin yang mereka ambil. Ini untuk memastikan setiap peserta tidak tercicir atau tertinggal.

Dalam pemerhatian saya, penganjuran pada tahun 2007 adalah lebih berjaya berbanding tahun 2008. Tidak ada masalah untuk semua acara. Mungkin pada ketika itu cuma acara Triathlon sahaja yang berlansung berbanding pada tahun 2008 dimana pelbagai acara telah berlansung pada hari dan masa yang sama. Oleh yang demikian tempat mula/tamat tidak seharusnya diadakan di tapak letak kereta Pasar Lama Mukah, yang mana acara ini terpaksa bersaing dengan acara-acara lagi yang dijalankan serentak pada tempat yang sama.

Untuk tahun 2008 beberapa perkara haruslah diperbaiki. Ini disebabkan penyertaan semakin bertambah dan bukan hanya disertai oleh peserta-peserta dari Sarawak.
1. Tempat mula/tamat yang paling sesuai adalah Tapak Kaul Pantai Kala Dana Mukah, seperti tahun yang lalu.
2. Laluan renang seelok-eloknya menggunakan pantai yang menjanjikan kawasan yang luas dan selesa.
3. Laluan berbasikal seboleh-bolehnya tidak menggunakan jalan besar Mukah-Balingian. Ini disebabkan banyak kenderaan berat seperti bas, lori pengangkut pasir, dan kenderaan persendirian yang dipandu laju dikawasan tersebut. Laluan yang dirasakan sesuai ialah Mukah-Oya-Dalat.
4. Penutupan sementara laluan-laluan perlumbaan kepada kenderaan awan harus dipertimbangkan.
5. Taklimat yang penuh kepada semua pengawal keselamatan, penjaga point dan mana-mana orang yang terlibat amatlah penting.

Difahamkan bahawa risiko adalah tanggungjawap peserta sendiri, tetapi biarlah penganjuran lebih selamat dan terjamin kerana setiap penyertaan adalah berbayar.

Diharap komen dan cadangan saya dapat membantu penganjuran dimasa hadapan lebih lancar lagi.

Sekian, majulah sukan untuk negara.


Pemerhati Triathlon Mukah
22 April 2008

Anonymous said...

excellent points and the details are more precise than elsewhere, thanks.

- Joe

Anonymous said...

Hi, аll is goіng sоund herе anԁ ofcouгse every one is shaгіng facts, that's in fact good, keep up writing.

my site ... bucket truck
My webpage: using a bucket truck

Anonymous said...

Hello there! I could have sworn I've been to this blog before but after browsing through a few of the articles I realized it'ѕ new to me.
Nоnetheleѕs, I'm definitely delighted I found it and I'll be bookmarking it and
chеcking bаck frequently!

Also viѕit my web blog: tens unit pain relief
Also see my page - www.lgtensunits.com

Anonymous said...

Its liκe yοu learn my mind! Υou
ѕeem to knоw a lot about this, ѕuch аѕ
you wrote the е-booκ in it or ѕomething.
I think that you juѕt саn do with some p.
c. to forсe the message home a bіt, hοwеver instead
οf that, that is excellеnt blog. A fantastic гead.
I will definіtely be back.

Also viѕіt my wеbѕitе :: street smart taxi
my page: Irving taxi service

Anonymous said...

You must try out keep in mind that hairloss is incredibly common and there are many ways of working with it. Technologies have gotten a little bit more sophisticated than the old "hair in a can," kinds of products You may use some of the choices defined in the following paragraphs as being a fantastic start to solving the hair loss issues.Don't Keep Your Family Members In The Dark, Discover Health Insurance! [url=http://www.x21w12w21.info]App766udi[/url]